Tuesday, April 12, 2011

pOpiAh NesTuM...





tingin mkn menda ni lama dah.. tp malas lak nk membuatnya... sampai kulit popiah tu dah jadi samosa lah,... so hari ni xkije.. cari kulit popiah lagi... n ininlah hasilnya... si hasue penah wat ..letak horlicks..tp aku wat yg biasa2 je lah..

resepi POPIAH NESTUM HORLICKS
asal : HaSue

Bahan2:
2 bungkus popia yg besar (fmina08 guna sebungkus je)
1/2 cawan nestum*
1/2 cawan gula pasir*
1/3 cawan horlicks* (fmina08 xletak pon)
2 sudu makan tepung gandum+sedikit air,jadi paste)-untuk melekat popia
minyak secukupnya(dlm 3 cawan) untuk menggoreng

Cara:
1)pisahkan kulit popia satu persatu
2)Gulungkan dan 'gam'kan hujungnya dengan paste tepung.
3)Setelah semua selesai digulung,gunting dalam 1 inci
4)Goreng sehingga bertukar warna kekuningan,angkat dan toskan
5)Kisar bersama bahan2 * menggunakan pengisar bahan kering
6)Gaul bersama bahan 4 bersama bahan kisar semasa masih suam.
7)Sejukkan sepenuhna sebelum disimpan di dalam balang dan boleh dinikmati bila2 masa..

2 comments:

  1. aku mmg suke ni...
    aritu wat aku sira sambal...
    mantop!~
    yang sira nestum pun pnh gak wat..
    hehe..
    sedap kan kan kan

    ReplyDelete
  2. nk order popia nestum+susu+horlick & kueh makmur inti kacang tanah leh whatsApp/sms 0137064346..hrga sgt brpatutan..tq=)

    ReplyDelete