Friday, January 14, 2011

kerang masak berapi

salam JUMAAT buat semua...
dah lunch ke semua?
aku baru je siap masak...


lauk utk hari ini...
keRanG MaSaK BeRaPi...


penah wat sebelum2 ni...


resepi dari gerobok kak anawahid...

KERANG MASAK BERAPI!!!!

sumber :
kak anawahid...
sweety kitcen MyR

1kg kerang
1cm Halia
4 ulas bawang putih & 1 ulas bawang merah kecil
5 sudu makan sos tiram
10 tangkai cili api
3 helai daun sadri & daun sup.
sesudu minyak makan

Cara-cara
1. Kerang direndam dengan asam keping selama 2 jam untuk memudahkan segala kotoran tanggal.toskan dan cuci sampai besih.Rebus skit kerang.
2. Tumbuk lumat bawang putih, merah, halia dan lada cili.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk hingga garing.Masukkan sos tiram dan kacau hingga sebati.
4. Masukkan kerang, biar rempah melekat dan sebati. Tutup api dan taburkan daun bawang dan sadri.

10 comments:

  1. meh sini ultraman nak tambah api! payerrrr payerrrrrrrrr................ huH!

    ReplyDelete
  2. hahahahaha....tunggu la ko blk..kite mkn kerang puas2..hehehhe

    ReplyDelete
  3. weh...sedapnye kerang ni...aku salu rebus jer... x berkesempatan lg nk wat gini....

    ReplyDelete
  4. salam. hehe yang berapi-api ni kakpah suka. bila makan keluar semua peluh mak nenek.
    kat tempat kpah ni nak cari kerang yang besar susah. ada yang kecik.. bila makan macam tak puas.

    ReplyDelete
  5. to nOOrsha..
    sedap sha! xrugi wat ni kalo ko anto kerang...

    to kakpah..
    ala..yg saya dpt ni pon nmpk je besa..tp isi cenonet jek...tunggu bulan penuh baru leh beli kerang2an ni..he3..

    ReplyDelete
  6. owhhhhh kerannggggg!!! cedapppnye weh...nak sepinggan!

    ReplyDelete
  7. ijaaaaaaaaannnnn.....lama akk xg sana...lama ijan xmai sini.... ;)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum dear fmina. long time no see...
    tenkiu sb pagi ni singgah di blog kakchik ya. skrg turn kakchik pulak singgah kat sini. nampak sedap je masakan kerang ni sayangnya kalau kakchik masak, takde org lain kat rumah ni yg nak makan sama2. huhu.

    ReplyDelete
  9. wah.. mmg nampak sedap..
    rasa agak mnyer, mesti meletup

    ReplyDelete
  10. wa'alaikumsalam kakchikku cayang...
    mmg sedap kak..tp xsyiok gak kalo kite je yg mkn sorg2 kan??

    to SOP..
    tq ye sudi singgah sini..pasti meletop! try lah..

    ReplyDelete