Sunday, August 29, 2010

nasi AyaM...dan parcel dari SeBeraNG..

nasi Ayam...
Ayam GorenG mAdU...

parcel dah pon selamat diterima...semalam...
makaseh yo DeeTha..
mboh kapan la aku kenek nganggo resepi2 nang jero buku kih..
okeh banget tho ndukkk..

Thursday, August 26, 2010

bErtEmu KeMBaLi... :)

hUhuHU..lama xupdate blog ni...berKULAT sudah..
so..disebabkan dah berKULAT..
so..rini aku goreng KULAT lah..hahhaa
as known as CENDAWAN GORENG..
cendawan tu AzMina dah songlap dulu...

lauk bengong2 jek..
sambal sotong keras..ala sotong yg besar kaler coklat tu..
kobis masak kicap!!!..
sempoiiii...

Saturday, August 21, 2010

owh!!! HiS birthDay ToDay..

my husband's birTHdaY...
can't celebrate togetHER2..
as He's NoT aRounD...
Out of tHe StatiON...
Out FrOm KL...

Moga dia diBeri KeberKAtan REzekinyA..
MoGA dia DipanjangKAn UMUrnya..
mOga dia dipermudahkan UruSannya...
dan moga SeNAntiasa Mendapat KEbeRkatAn dari ILLAHI...
AAAAAamiiiiiiiin!
"KAMI SAYANG ABAH!!!.."

My SoN asked ME..
"bila abAh nk balik MA?"
hahahaha..i also don't KNOW...

Tuesday, August 17, 2010

samosa n kuih bakar pisang...

agak geseng2 gitu...

wat lebih...frozenkan la...

hasil skodeng2 dapur kak zana
wat 1/2 adunan aje..
tu yg gepeng jek..hahahahaa...
korang tau ke gepeng tu menda??

kak zana..nape xberkerak bawahnya????
huhuu..kerak kt atas aje...
xpe..nx time cuba lagik...
cop jempol utk akk!!!
resepi sini..

KUIH BAKAR PISANG...kak DZANA BP..
Bahan2
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar .. byk ni coz sy suka pisang.. klau tak suka boleh kurangkan...
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 45 minit.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt

Friday, August 13, 2010

Talam Berlauk 1st Trial...

talam berlauk..

utk aku bbuka posa kat wad nanti...
ni gara2 mamahawa s'pore le ni...
kepingin banget..
lantas ku gagahkan diri wat kuih ni..
resepi di sini
tapi yg aku wat ni ikut resepi my mom..
jgn mara ye kak fyda n mamahawa...

Talam berlauk -Kak Fida MyR

Bahan-bahan ( loyang 11x11 inc. )

  • Adunan tepung :-
  • *230 g tepung beras (cap gajah)
  • *60 g tepung jagung
  • *2 sk gula
  • *garam secukup rasa
  • *1/2 sk serbuk lada sulah
  • *1,100 ml santan pekat
  • Bahan utk lauk :-
  • 300 g daging cincang
  • 180 g isi ayam - potong dadu- x letak
  • 1 hiris halia - ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 1 sk serbuk lada sulah
  • garam secukup rasa
  • minyak utk menumis
  • Bahan taburan :-
  • 2 cawan bawang goreng
  • 8 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris
  • 3 batang lada merah - dihiris halus (lebihkan jika suka pedas)

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dan tumis bwg putih dan halia hingga wangi dan masukkan daging dan ayam dan masak hingga kering lalu masukkan perasa dan 1/2 bahan taburan.Gaul rata dan masak terus hingga kering.Sejukkan.
  2. Satukan adunan tepung* ke dlm periuk, kacau hingga tidak berbintil dan masak atas api perlahan hingga sederhana pekat. Kemudian masukkan lauk yg tlh disejukkan tadi dan kacau lagi 5 min.
  3. Tuang adunan ke dlm loyang berlengser minyak dan taburkan permukaan adunan dgn lebihan bahan taburan rata2.
  4. Kukus selama 20 min atau hingga masak. Biarkan kuih benar2 sejuk, potong dan hidangkan.

Tuesday, August 10, 2010

BRRRRRRRRR...SEGARNYA!!!


terbaiiiiikkkkk!!!
xyah susah2 nak perah2 limau nipis....
1 sudu serbuk limau ni + ngan 3sudu air...
=SEBIJI LIMAU NIPIS....

So..pandai2 la korang ejas sendirik ye...
perghhhhh!!! mantOp!!!
aku campur sikit gula...ngeh2x

jgn GASTRIK sudah!! :(

serving suggestion:
tomyam soup, mango salad,dips,lime juice etc...
cubalah!!
sok posa..jgn ngences ok!!

Eid Mubarak...

selamat datang Ramadhan al-Mubarak....
selamat tinggal Syaaban...
selamat menunaikan ibadah PUASA utk semua..,
selamat menunaikan tarawikh...
moga diberkati dan dirahmati ibadah kita semua...

maafkan andai ada tersalah kata...
terkasar bahasa...
jumpa kalian di lain masa....