Thursday, December 9, 2010

kek kukus ceklat..


....pestaim wat kek yg agak menjadi..:)


AzMina n her bday kek...bday dia arini..da 3tahun sudaaa...
moga jadi anak yg solehah ye nak..
membahgiakan kami..
membanggakan kami dengan perkara2 yg elok..
jgn buli abang ajam selalu..hihiihi


meh la kite potong2...
sorg sket2 yek..jgn gaduh2..
aku nk tido...kj mlm td...
sakit pala da ni coz xtido mlm..
kang kemas blk tau dapo aku..
basuh la pinggan2 tu..heheehe


resepi amik dr umah kak ummi kuantan...halal ye kak cnp kt sini...

KEK COKLAT KUKUS
Sumber: Buku 1 Hari 1 Resepi CHEF HANIELIZA
Bahan A:-

1 cawab susu cair (akak guna fresh milk)
1 cawan air
1 cawan mentega cair
2 cawan gula perang (akak letak 1 3/4 cwn je)

Bahan B:-
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko (*akak guna jenama Van Houten)

1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat

Bahan C (dikacau rata):-
1 biji telor
1 sudu teh esen vanila

Bahan Krim Coklat (Ganache):-
1 cawan susu pekat
2 sudu makan serbuk koko
2 sudu makan mentega

Cara Membuat Kek:-

1)Panaskan kukusan.
2)Kacau semua bahan A di dalam mangkuk besar supaya sama rata dan sebati.
3)Ayak bahan B dan masukkan ke dalam bahan A dengan perlahan-lahan. Kacau rata.
4)Bahan C dipukul sikit dengan garfu dan masukkan ke dalam mangkuk adunan. Kacau lagi supaya adunan tidak bergentel.
5)Lapik loyang dengan kertas baking (*akak guna loyang bulat 7 in) dan tuangkan adunan.
6)Kukus selama 1 jam dengan api sederhana kecil (untuk mengelakkan kek pecah di permukaan) - memang betul..sikit jek merekahnya dan permukaan pun rata. (akak balut penutup kukusan dengan kain semaasa mengukus kek)
7)Hiaskan dengan krim coklat dan taburan chocolate rice.

Cara Membuat Krim Coklat:-

-Masukkan susu pekat manis dan serbuk koko ke dalam bekas tahan panas. Kacau rata.
-Panaskan dengan api sederhana. Kacau sehingga sebati.
-Masukkan mentega dan kacau rata sekali lagi.
-Tutup api dan kacau lagi hingga sebati.
-Tunggu hingga sejuk sedikit dan tuangkan di atas kek

8 comments:

  1. epi besday mina cayanggg... jgn buli2 abg ajam yer.. tak baek.. buli mama takpe.. kekekeke... pandaiii dah mak ko wat kek... bagosssss.... taun depan maklong nak tempah! kekekekee....

    ReplyDelete
  2. kak hana...
    amboi2..perli nmpk...kek ko lagi sedap la kak..aku tempah ng ko aje ye nx yr..:P

    ReplyDelete
  3. kak mina...:) sedapnye kek cekelat...ade jawapan kpd pertanyaan akak di blog tau hehehe

    ReplyDelete
  4. happy birthday mina.. semoga termakbul segala doa2 yg ibu dan ayah serta yg lain2 panjatkan utk mina..

    nak adiah? mintak dgn maklong ya, kat sana banyak hadiah hehe

    ReplyDelete
  5. Hepi Besday Mina...waaaa cantiknya kek...itu potong2 xda nak hantar ke Ktn ke? X aci...hehe

    ReplyDelete
  6. nak oder 5!!
    deliver!!
    .
    .
    hepi besday azMina!!!!

    ReplyDelete
  7. A tasty cake as irresistible as with all that chocolate.

    ReplyDelete