Thursday, September 23, 2010

koktel kastad simple...

wat semalam petang...
wat sejuk anak tekak...
walhal ujan lebat giles smlm...

anak2 pon sukeeeee....
resepi kt bwh ni...

KOKTAIL CUSTARD ISTIMEWA by Mrs Shieza MyR and kak Nor..
1 tin buah2an koktail campuran
1 tin nata de coco
1 tin nenas kiub
ceri merah dibelah dua (optional)
agar2 merah ~ yg ni k.nor tak letak
utk kuah custard:1 tin susu cair (IDEAL)
2 sudu besar tepung kastard (larutkan dlm sedikit air)
6 sudu besar gula (kalau tak suka manis kurangkan sbb air koktail tu dah manis)
2 sudu kecil esen vanilla ~ k.nor letak 1 sudu jer
Susu cair dimasukkan ke dalam periuk dan di masak atas api yg sederhana.
Kemudian masukkan gula, larutan tepung kastard td dan esen vanilla.
Kacau hingga pekat. Jangan berhenti kacau sbb takut kastard tu bergentel.
Bila campuran susu dan kastard td tu dah bertukar warna kekuningan dan pekat, boleh la tutup api. Ketepikan dan sejukkan.

Satukan campuran buah2an koktail, nanas kiub, agar1, ceri dan nata de coco td ke dalam mangkok besar.
Masukkan sekali air di dalam tin buah2an koktail dan nanas td.
Kemudian masukkan 3 - 4 sudu kuah kastard yg dimasak td ke dalam campuran koktail td atau ikut suka nak letak banyak mana, nak pekat ke nak cair.
Gaul sebati dan kemudian sejukkan.
Kalau suka bolehlah dihiaskan dgn ceri merah.
Lagi sedap kalau ditabur kacang tanah yg dimesin kasar.

5 comments:

  1. wah..mesti sedap dan laku kalo buat masa open house kan..

    ReplyDelete
  2. mmm memang syedap + + ketui ais kat dlmtu.. memang bestlah kak..

    ReplyDelete
  3. amvoiii.. koktel kalerpulll... semangkukkk

    ReplyDelete