Tuesday, August 17, 2010

samosa n kuih bakar pisang...

agak geseng2 gitu...

wat lebih...frozenkan la...

hasil skodeng2 dapur kak zana
wat 1/2 adunan aje..
tu yg gepeng jek..hahahahaa...
korang tau ke gepeng tu menda??

kak zana..nape xberkerak bawahnya????
huhuu..kerak kt atas aje...
xpe..nx time cuba lagik...
cop jempol utk akk!!!
resepi sini..

KUIH BAKAR PISANG...kak DZANA BP..
Bahan2
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar .. byk ni coz sy suka pisang.. klau tak suka boleh kurangkan...
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 45 minit.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt

9 comments:

  1. gepeng aka penyek wakakakakaka... akak ni mcm kita lerrr kalau yer pun guna lerr loyang kecik! ahahaha.... nak chop yg atas tak mo bhgn bawah :P ki loo kuih sagooo :D

    ReplyDelete
  2. mek jah...
    wakakakakaa...mn nk tau..bajet leh dpt kerak sumanya..kok kerak kt ats jek..silap teknik lah!!

    ReplyDelete
  3. Gepeng tu maksudnya gopeng perak! Wakakaka.... Weihh kok pandei lipet samosa! Ajari aku thooooo.. Aku ora iso! Penah jajal tak ku untel2 mboh dadi opo mboh! Koyo mayat bungkus! Wakaka

    ReplyDelete
  4. kak inah..
    kahkahkah..bkn aku yg lipat..adik ko yg lipatkan..
    aku masak2 jek..
    wedhik aku koyo mayat!! emoh aku mangan...

    ReplyDelete
  5. wah akak rajinnyer.. syedaptu.. suker semosa.. Gepeng tu kerempeng ha ha ha ha.. klako bila baca komen bahasa jawani senyum sorang2 depang pc ni he he he

    ReplyDelete
  6. fuh fuh.. kasik tiup skit kuih bakar tu. muehehehhe! nko guna pisang apa ni mina?

    ReplyDelete
  7. to erma..
    hahahah..kerempeng mcm dakjiya..kahkahkah..
    hah!best kan ngomong jowo..

    ReplyDelete
  8. jiya...
    tiup2...sejuk da pon..aku guna pisang berangan..kahkahkah..igt nk gorg..tp lain lak jadinya..

    ReplyDelete
  9. Salam mina,
    lama x dengo prkataan gepeng tu :)

    ReplyDelete