Sunday, July 18, 2010

xtvt for today...

xtvt aku??
tido laaaa...kije mlm maaaa...
blk kije pg tadi..msk jap..wat bekpes..

kuay teow goreng...

dan lagi...

dan lagi..ns goreng...
pas makan2 bekpes..
trus pensan!!!

bgn2 tido..
laparrrrrrr yg amat sgt...
wat popcorn lah...

meh join mkn popcorn nih...
homemade tau..
sambil nengok tv cite nujum pak belalang...
hehehehe...

mlm ni nk masak pe plak ek??
huhuhuh..
sapa nk try wat tengok resepi sini or sini
godeh2 dapor kak ANA BINI EN.WAHEED tu...
(rini dia wat laksa johor la plak..mintak sket kak ana weh..)

Bahan-bahan ( Ikut suka.. )

1 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
jagung kering secukupnya
garam secukup rasa
Tambah Karamel [Optional]
1 sudu mentega/margerin
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
Tambah Coklat [Optional]
60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)

Cara-cara:-
1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
2. Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
4. Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)

Untuk Karamel [Optional]
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.

Untuk Coklat [Optional]
Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

2 comments:

  1. tidor balik lepas sarap yang sendat memang amat best!!

    ReplyDelete
  2. kueh teow goreng. akuu sukakkkk tp tak penah masak sendirik. nko masakkan aku minaaa

    ReplyDelete