Friday, July 16, 2010

kuay teow ladna...

1st time wat sendrik!!!

biasanya makan kt kedai jek...

senang ek rupa2nya wat menda alah ni...hihihi
amik resepi kt umah kak hana jepon tu...
tp apa beza..kuay teow ladna..kungfu..hongkong..singapore...?
sapa tau? leh share resepi x?

Bahan-bahan
Bahan A
  • Sepeket Kue teow - mee hoon pun boleh.
  • 4sb Minyak masak
  • 1sb Kicap pekat @ manis (xletak pon)
Bahan B
  • 1 cwn Dada Ayam/daging dpotong nipis
  • 3 sb Tepung ubi/jagung>>guna 1sb tuk perap dan 2sb untuk dcampurkan dgn air.
  • 1 sb Maggi seasoning
Bahan C
  • 1 sb Bawang putih yg dcincang
  • 1 sb Tauchu tak nak letak pun ok jugak
  • 3 cwn Stok ayam>>kita guna 1 kiub ayam knorr campur dgn air panas
  • 1 sb Sos ikan /nampla
  • 1 sb Sos Tiram
  • 1 sb gula atau lebih ikut selera
  • 1/2 sb lada putih
  • 1 ekor Sotong sederhana besar dpotong ikut suka
  • 5 Ekor Udang dbuang kulit
  • 1 pokok Kailan atau sawi dpotong
  • Lobak merah potong nipis
  • Fresh shitake optional
  • Baby Corn optional
  • 1 biji telur dkocok sedikit
  • Terpulang nak letak sayur apa pun
Cara-cara

Bahan A
Panaskan minyak dlm kuali, masukkan kue teow yg telah drendam dan d toskan, masukkan kicap pekat td gaul hingga warna kicap sekata, angkat dan ketepikan . (Xletak kicap, that y, putih jek pucat lesi my kuay teow itu)

Bahan B
Gaulkan 1sb tepung jagung bersama daging td bersama 1sb seasoning maggi sampai sebati ketepikan. Biar terperap lebih kurang 10 min.

Bahan C
Panaskan minyak dlm kuali, tumis bawang putih hingga naik bau, selepas itu masukkan tauchu dan kacau lagi dan masukkan bahan B kacau sehingga daging masak, masukkan udang atau sotong dan kacau lagi, kemudian masukkan lobak merah, fresh shiitake, btg kailan dan baby corn kacau seketika dan masukkan stok ayam tunggu sehingga mendidih dan masukkan pula sos tiram, sos ikan selepas itu tunggu sehingga sayur lembut dan masukkan daun kailan pula perasakan mana yg kurang dan masukkan telur yg telah d kocok td, dan akhir sekali masukkan 2 sb lebihan tepung jagung yg telah dbancuh dgn air, kacau sehingga kuah pekat, matikan api. Masukkan kue teow yg telah dgoreng td kedalam pinggan dan curahkan kuah td ke atas kue teow yg telah dgoreng td.. sedia untuk dhidang, boleh dmakan bersama dgn lada jeruk atau powderkan dgn lada putih td, selamat mencuba! :-)

9 comments:

  1. assalamualaikum fmina.

    rindunya kat adik nurse sorang ni. hari ni belanja kakchik kuay teow ladna la ya.

    ReplyDelete
  2. dari jauh ku ingat sepinggan gula-gula...hahaha

    ReplyDelete
  3. owh..mcm tu kuey teow ladna...x penah order pun..hari ni baru 1st time tgk..

    ReplyDelete
  4. to kak chik...
    ok! no problem kakchik..
    rindu akk gak..xsempat nk dholan2 umah akk je.
    hihihi

    ReplyDelete
  5. to ejan..
    hampeh ko!!..
    punya la byk sayur2an ni ko kata gula2...

    ReplyDelete
  6. to black-mel..
    hahahaha...agaknya ginilah...
    pestaim wat..kalo salah pon aku xtau..hahahah

    ReplyDelete
  7. aku cume tau makan jerkk!! muahahahahaha.... weihhh! aku sampai ngigau2 tempoyak ngan lempok dh sampai! hahahahaaa

    ReplyDelete
  8. to kak hana..
    xsenonoh tol la ko kak!!..
    tunggu je la..senin kot..

    ReplyDelete
  9. baik sungguh adik ipar tulun buatkan lempuk dn tempoyak buat mek jepun nuh.. :)

    mama mina, kue tiaw ladna satu ya.. nak cili jeruk lebih tau :)

    ReplyDelete