Friday, November 6, 2009

Emmmm..manyak sedaaaap..

Jom mkn Cream Corn Hon Kwee nih..sumber dak JIYA n Happyflour


Xda daun pisang nk di lipat2....so masuk jek lam cup nih...boleh gitu?

Tah..mcm lembik lak aku wat..so kn makan guna sudu lah...
Nih resepi nyee..
Bahan-bahan: (saiz dan jumlah mengikut citarasa sendiri)
100g tepung hoen kwe
460g santan
85g gula
240g krim jagung
Daun pisang secukupnya (dilayukan)
Cara membuat:
1. Campurkan tepung hoen kwe, gula dan santan sehingga sebati.
2. Masak adunan tadi dalam periuk mengunakan api yang sederhana. sentiasa kacau sehingga adunan tadi sedikit pekat.
3. Masukkan dan kacau krim jagung ke dalam adunan tadi dan masak sehingga pekat. (jangan terlebih pekat kerana apabila terlebih pekat ianya akan keras ketika sejuk)
4. Kemudian masukkan sedikit adunan tadi ke dalam daun pisang dan bungkuskan seperti membungkus lepat.
5. Simpan dalam peti sejuk dan hidangkan

6 comments:

  1. Ni versi gelojoh ni..main hentam buh dlm mould gitu eh.hehehe... sedapp je nampak. tepung hon kwee tuh tepung ape? kalo pakai gandum buleh tak?

    ReplyDelete
  2. Salam fmina,
    kita da terlambat nih .maap bebanyak. ada tetamu kat umah. cedap ni.buat ala icecream gitu.;)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,
    kakchik nak tanya, yang ni sejenis puding ke? nak sebut nama panjang sangat, hehe.

    ReplyDelete
  4. to blogresepi..
    aiyak ijan...ni gelojoh nk makan jek..ekekee

    ReplyDelete
  5. to nurindah..
    hmmm..lemak berkrim...sedap tau nur..

    ReplyDelete
  6. to kakchik..
    macam kastard la k.chik cuma agal lemak lagik..

    ReplyDelete